مقایسه تفاوت ها و ویژگی های دنیا و آخرت
اسما و صفات دنیا و آخرت
دنیا = اول، الاُولی، مبدأ، مُلک، عالَم شهود، خلق، أرض، طبیعت، میقات، حادثة، عاجلة، عالم سِفلی و ظلمانی ....
آخرت=آخِر، الاُخری، معاد، مَلکوت، عالم غیب، امر، سماء، قیامت، میعاد، واقعة، ساعة، عالم عِلوی و نورانی ....
حیات دنیا و حیات آخرت
حیاة الاولی= حیات دنیوی(در دنیا) =//= حیاةالاخری= حیات اخروی(در آخرت)
عالَم مادّه و عالَم مجرد
عالم ماده/مادی و مقید (طبیعی= عالم طبع) =//= عالم غیر مادی و مجرد(معنوی=عالم معنا)
عالم مقیّد و عالم مطلق
عالم مقید =//= عالم مطلق
عالَم محدود و عالَم نامحدود
محدود (کرانه مند) =//= نامحدود (بی کرانه)
عالَم ازلی و عالَم ابدی
دنیا ازلی است =//= آخرت ابدی است
عالَم جسمانی و عالَم روحانی
عالم جسم (جسمانی) و مشرق عالم =//= عالم روح (روحانی) و مغرب عالم
عالم صغیر و عالم کبیر
دنیا عالم صغیر =//= آخرت عالم کبیر
عالَم کثرت و عالَم وحدت
دنیا عالم کثیر و محل کثرت =//= آخرت عالم واحد و محل وحدت
تجلی وحدت در کثرت =//= تجلی کثرت در وحدت
کثرت در تجلی(قوابل و عناصر) =//= تجلی وحدت عوامل و شؤون صفات
عالَم ممکنات و عالَم موجودات
دنیا محل ایجاد ممکنات =//= آخرت محل ابقای موجودات
عالَم نزول و عالَم صعود
عالم سیر در قوس نزول از ازل =//= عالم سیر در قوس صعود به ابد
عالَم خلق و عالَم امر
دنیا عالم خلق است(مقام ید الخلقی) =//= آخرت عالم امر است(مقام ید الحقی)
عالم شهود و عالم غیب
عالم شهود و ظاهر =//= عالم غیب و باطن
عالَم انزال رسالت و عالَم اکمال ولایت
مقام رسالت و نبوت (انزال) =//= مقام امامت و ولایت (اکمال)
عالَم لیلة القدر و عالَم یوم القیامة
عالم ظلمانی و مقام تعیّن لیلة القدر =//= عالم نورانی و مقام تحقق یوم القیامة
عالَم گذرگاه فرار و عالَم منزلگاه قرار
گذرگاه(سرای عبور و دارالفرار) =//= قرارگاه(منزلگاه سرور و دارالقرار)
عالَم عاشق و عالَم معشوق
دنیا عالم و سرای عاشقان وصال =//= آخرت عالم و سرای معشوق بی مثال
عالم جمال و عالم جلال
عالم جمال =//= عالم جلال
عالم آفاق و عالَم انفس
دنیا عالم آفاقی =//= آخرت عالم انفسی
عالَم عکس و عالَم اصل
دنیا عالم عکس(عکوس) است =//= آخرت عالم اصل و صاحب عکس است
دنیا عالم آینه ها و آیات الهی =//= آخرت عالم آینه دار و صاحب آیات
عالَم دِراست و عالَم وراثت
دنیا محل علم الدراسة(خلافت) =//= آخرت محل علم الوراثة(ولایت)
عالَم وجه الله و عالَم سرّالله
مقام تجلی عبدالله و وجه الله =//= مقام تجلی عندالله و سرّالله
عالَم قرآن و عالَم فرقان
دنیا مقام قرآن است =//= آخرت مقام فرقان است
آمیختگی و قرینگی خیر و شر و حق و باطل =//= جدایی خیر از شر و حق از باطل(فرقان)
عالَم مخلوط و عالَم خالص
آمیخته از مرگ و زندگی =//= سراسر حیات ناب و خالص
مخلوطی از رنج و لذت =//= مملو از رنج و لذت خالص
عالَم مقدمه و عالَم نتیجه
دنیا مقدمه و دار اعمال =//= آخرت نتیجه و دار حساب عمل
عالَم تکلیف و عالَم پاداش
ظرف تکلیف و آزمایش=//= ظرف پاداش و مشاهده نتایج
دار کشت و کار =//= دار درو و بهره برداری
عالَم تزاحم و عالَم آزادی
دار قید و بند ها و تزاحم و تمانع =//= دار آزادی و یگانگی و عدم تزاحم و تمانع
عالَم مستوری و عالَم مستی
دار مستوری ادراکات در حجاب محسوسات =//= دار مستی ادراکات در شدت آگاهی ها
دار خفا بودن حقایق در حجاب های ظلمانی =//= نمایان بودن حقایق و رفع حجب ظلمانی
عالَم ملالت و عالم ملاحت
دار ملالت و دل زدگی(عالم کهنه شدن) =//= دار نشاط و دل انگیزی(عالم تازه شدن)
عالَم مشترک و عالَم اختصاصی
سرنوشت مشترک و همگانی دنیوی =//= سرنوشت جداگانه و اختصاصی اخروی
عالَم عرضی و عالَم طولی
دنیا و اسباب دنیوی در عرض جهان =//= آخرت و اسباب اخروی در طول جهان
عالَم ظاهر و عالَم باطن
ظاهر و لیل(ظلمت) و لیلة القدر =//= باطن و یوم( نور ) و یوم القیامة
عالَم اعراض و عالَم جواهر
دار عَرَض و عالم اَعراض =//= دار جوهر و ذات و عالم جواهر
عالَم مرکب و عالَم بسیط
عالم مرکّب از قوا و عناصر و مواد =//= عالم بسیط و مجرّد از قوای عنصری (تجرد تام)
عالَم زمانی- مکانی و عالَم لازمانی و لامکانی
زمانی – مکانی(مقید به زمان و مکان) =//= لا زمانی- لا مکانی(مجرد از زمان و مکان)
عالَم افعال و عالَم اعمال
دار افعال (تجلیات فعلی) =//= دار اعمال و ظهور نتایج عمل(تجلی صفاتی و ذاتی)
عالَم فقیر و عالَم غنی
نیازمند(فقیر) به قوای خود =//= بی نیاز(غنی)از قوای خود
عالَم وابسته و عالَم مستقل
دنیا وابسته(به آخرت) =//= آخرت مستقل(از دنیا)
عالَم سنت های مادی و عالَم سنت های معنوی
محل وجود و تعین سنت ها و قوانین طبیعی =//= محل ظهور اسما و صفات جمالیه و جلالیه الهی
عالَم فناپذیر و عالَم جاودانه
دنیا دار موقت و فناپذیر =//= آخرت دار فنا ناپذیر و جاودانه
عالَم دار ممات و عالَم دار حیات
دار ممات و از دست رفتن و عامل مرگ(موت) =//= دار حیات و به دست آوردن و عامل فوت (توفی)
عالَم متحرّک و عالَم محرِّک
دنیا،عالم قابل و متحرک =//= آخرت،عالم فاعل و محرّک
عالَم بالقوة و عالَم بالفعل
یکپارچه جهان مادی در حرکت از قوه به فعل =//= جهان آخرت یکپارچه در فعلیت محض(بالفعل)
عالَم متغیر و عالَم ثابت
متغیر (محل تغییر و حرکت در هر لحظه) =//= ثابت (محل ثبات و جاودانگی در سراسر وجود)
عالَم صورت و عالَم سیرت
باطن و اسرار آدمی در پنهانی(صورت) =//= ظهور کامل باطن و اسرار آدمی(سیرت)
عالَم کون و فساد و عالَم ثبات و جاودانگی
تحلیل و تبدیل و کون و فساد =//= تکامل و ترفیع و ثبات و جاودانگی
عالَم محو و خیال و عالَم صحو و هوشیاری
عالم خیال (خیال اندر خیال) و محو =//= عالم بیداری و هوشیاری و آگاهی(صحو)
خیال غیر از حواس و جدا از آن =//= خیال عین حواس و متحد با آن
عالَم محسوسات وعالَم معقولات
دار الفاظ و لغات و کلمات (علم حصولی) =//= دار مفاهیم و معانی و کلام (علم حضوری)
عالم جزئیات و محسوسات(علم حصولی) =//= عالم کلیات و معقولات (علم حضوری)
دنیا مقام جهل و شک و ظن و علم الیقین =//= آخرت مقام عین الیقین و حق الیقین
عالَم تمام و عالَم کمال
دنیا نماد عدد تمام (شش) =//= آخرت نماد عدد کمال (هفت)
عالَم خستگی و نشستن و عالَم بیداری و برخاستن
محل خستگی و چُرت و خواب و قعود(نشستن) =//= محل بیداری و قیام و قیامت(برخاستن)
عالَم آمال و عالَم آجال
در آرزوی آمال و خواسته ها =//= هنگام رسیدن آمال و خواسته ها
عالَم تابع و عالَم متبوع
مخلوق و تابع و مرید =//= خالق و متبوع و مراد
عالَم دل و عالَم دلدار
دنیا مقام دل و جان =//= آخرت مقام دلدار و جانان
عالَم تفرقه وعالَم جمع
دار پراکندگی و متفرق بودن مخلوقات =//= محل جمع و محشور شدن مخلوقات
عالَم محاط و عالَم محیط
آخرت در دل دنیا و دنیا در محاط آخرت =//= دنیا در دل آخرت و آخرت محیط بر دنیا
عالَم سایه و ظلّ و عالَم نور منیر
دار سایه گسترده (مدّ ظل)، مستنیر (ماه) =//= دار نور یکسره، منیر (آفتاب)
عالَم نسبی واعتباری و عالَم مطلق و اصیل
همه امور نسبی و نظام اعتباری =/= همه امور مطلق در نظام اصیل
موجود نسبی و هستی نما (اعتباری) =//= وجود مطلق و هستیّ ما (حقیقی)
عالَم اجتماعی و عالَم فردی
دنیا دارای نظام اجتماعی =//= آخرت دارای نظام فردی
عالَم توبه و جبران و عالَم روح و ریحان
دنیا، دار فرصت تغییر و توبه و جبران =//= آخرت، دار بهره مندی از ره توشه جان و جنان
عالم رحمان وعالم رحیم
دنیا عالم رحمن (عالم مقام رحمانی) =//= آخرت عالم رحیم (عالم مقام رحیمی)
عالم عاجلة و عالم آجلة
عالم عاجلة (گذرای شتابان) =//= عالم آجلة (آینده آمدنی)
عالم غریب وعالم قریب
دنیاعالم غریب واهل غربت است(دارالغربا) =//= آخرت عالم قریب و اهل قرب است(دارالاقربا)
فهرست منابع:
قرآن کریم:
آیات؛ آل عمران/ 197، نساء/ 77، توبه/ 38، نحل/ 117؛ كهف/ 46، مريم/ 76، طه/ 73، قصص/ 60، شوري/ 36، اعلي/ 17؛ كهف/ 45؛ آل عمران/ 15، نساء/ 77، انعام/ 32، رعد/ 34، طه/ 127، سجده/ 21؛ الطارق، 9. هود، آيه 98 ؛ ابراهيم، آيه 48؛ انعام/ 16؛ ......
- آخرت سراى پايدار، 1جلد، خراسانى، على، ، بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - ايران - قم، چاپ:1، 1387 ه.ش.
- آغاز و انجام، ص 23
5- آفرينش و رستاخيز، ص 64- 71
- آموزش عقائد، ج 3، مصباح يزدي، محمد تقي، درس پنجاه و دوم، مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات، چ1، زمستان 1370.
- اسفار اربعة، ج 9، ص 314 و ج 9، ص 175- 176
- الشواهد الربوبیه – تألیف صدرالمتألهین شیرازی، تصحیح سید جلال آشتیانی، ص۳۳.
- انسان شناسی، محمد رجبی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، تابستان 79.
- رساله بستان القلوب – مجموعه مصنفات شیخ الاشراق، تصحیح سید حسین نصر، ج۳ ص۳۷۴.
- گفتار فلسفی – معاد از نظر روح و جسم، تألیف حجت السلام فلسفی، نشر معارف اسلامی ص۱۰۳.
- عرشیه – تألیف صدر المتألهین شیرازی – ترجمه و تصحیح غلامحسین آهنی – ص۲۵۲.
- معاد از دیدگاه حکیم مدرس زنوزی – تألیف دکتر غلامحسین ابراهینی دینانی – انتشارات حکمت – ص ۱۵۵.
- مرصاد العباد – تألیف نجم رازی – به اهتمام محمد امین ریاحی- انتشارات علمی و فرهنگی ص ۴۰۴
- معارف اسلامی 1 و 2، جمعی از نویسندگان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها پاییز 78- چاپ دهم.
- معارف اسلامی 1 و 2، جمعی از نویسندگان، انتشارات سمت، چاپ چهاردهم 1376.
- راهیان کوی دوست، شرح حدیث معراج، محمدتقی مصباح یزدی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ چهارم تابستان 1379.
- مجموعه آثار(زندگى جاويد يا حيات اخروى)، ج 2، ص 524 و514 و519 .
- معاد در نگاه وحى و فلسفه، ص 317 و 326 و 329
- مفاتيح الغيب، ص 999 و منتخبى از آثار حكما، ج 2، ص 37
- حكمتها و اندرزها، ص 196
- مجموعه آثار( عدل الهى)، ج 1، ص 221- 223؛
- به سوىجهان ابدى، ص 299- 302
- التبيان، ج 7، ص 326؛ مجمع البيان، ج 7، ص 161 و جامع البيان، ج 17، ص 240
- الميزان، ج 11، ص 7و ج 12، ص 318 و ج 13، ص 70 ، ج 3، ص 96؛ ج 20، ص 106 و ج 13، ص 322 و ج 1، ص 179و 321
- مجمع البيان، ج 6، ص 628.
- نور الثقلين، ج 3، ص 147.
- الامالى، ص 281؛ و بحارالانوار،
- بحار الانوار، ج 8، ص 61 و ص 288
- جامع البيان، ج 2، ص 16؛ التبيان، ج 2، ص 7 و مجمع البيان، ج 1، ص 416
- تفسير عياشى، ج 1، ص 63؛ تفسير فرات الكوفى، ص 62 و الصافى، ج 1، ص 196- 198
- وسائل الشيعه، ج 5، ص 188 و ج 15، ص 223.
- مجموعه آثار( معاد)، ج 4، ص 668 ، ج 4، ص 624- 625 .
- تفسير القرطبى، ج 19، ص 90
- كشف المراد، ص 301- 300
- علم اليقين، ج 2، ص 839- 843
- معاد در قرآن، ج4، آيت الله جوادي آملي.
- معاد شناسي، ج2، سيد محمد حسين حسینی تهراني.
- عدل الهي، مطهري، مرتضي، انتشارات صدرا، ص 228و 230.
- شرح الاسماء الحسني، سبزواري، ملا هادي، مكتبه بصيرتي، ج 1، ص 190.
- عوالي اللآلي، ابن ابي جمهور احسايي، قم، انتشارات سيدالشهدا، چاپ اول، 1405، ج 1، ص 267.
- نهج البلاغه، خطبه 42، قم، انتشارات دارالهجرة.
http://andisheqom.com
http://daneshnameh.roshd.ir
https://hawzah.net
برچسب : نویسنده : madibniaa بازدید : 159