کار گلاب و گل / حاقظ شیرازی(رحمه الله)

ساخت وبلاگ

کار گلاب و گل

   کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد[1]

یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد

از  لعل  تو  گر یابم  انگشتری  زنهار   /   صد ملک سلیمانم در زیر نگین باشد

غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل   /   شاید که چو وابینی خیر تو در این باشد[2]

هر کو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز / نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد

جام می و خون دل هر یک به کسی دادند   /     در دایره ی قسمت اوضاع چنین باشد

در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود     /    کاین شاهد بازاری وان پرده نشین باشد

آن نیست که حافظ را رندی بشد از خاطر

کاین سابقه پیشین تا روز پسین باشد[3]

 

شرحی کوتاه بر این غزل....

      این غزل همچون بیشتر غزلیات برجای مانده از حضرت خواجه شیراز لسان الغیب صبغه ای عرفانی داشته و با تفکری معنوی و باطنی شیعی سروده شده است. آری «کلک خیال انگیز» کنایه از قلم الهی است که کارش خلق و آفریش صورت های موجودات است و نیز عقل آدمی که همین نقش را در معلومات نفس انسان ایفا می نماید. و البته این قلم اعلای حق  «در دایره قسمت» (در قوس نزول و قوس صعود)دو نقش دارد؛ یکی نقش ظاهر که صورت های بیرونی اشیا هستند که در قوس نزول پدید می آیند و دیگر نقش باطن که آن خلق باطن اشیا است که در قوس صعود به طور کمالی برمی گردند، صورت های درونی و باطنی و معنایی همه چیز را می آفریند. و در این میان مقام رسالت نبی اکرم  همان نقش ظاهری قلم الهی است که حضرتش  در قوس نزول صاحب «جام می» یعنی قرآن است که همه مردم دنیا آن را تلاوت نموده و با گوش جانشان آن را می نوشند و البته این «کلک خیال انگیز» یک تصویر باطنی نیز  در قوس صعود دارد که آن همین مقام ولایت الهی است که بعد از «گُل» یعنی رسول الله در چهره امامت تجلی می نماید. این تجلی باطنی در زبان اهل معرفت همان «گلاب» است و لذا گلابی که در پس پرده «پرده نشین» است بی شک، وجود مقدس آخرین امام بر حق است که از دست حوادث تلخ بر امت آخرالزمان «خون دل» می خورد و لذا مقام ولایت که باطن مقام رسالت است بسیار سنگین تر و امر الهی در آن مشکل تر می نماید. بنابراین رسول خدا آن «شاهد بازاری» است که همه مردم دنیا او را می شناسند و نامش را همواره در مأذنه ها می شنوند و یادش را به صورت اذکار در نمازها و دعاها می برند. اما آن «پرده نشین» الهی که در پرده غیب مستور است، مردم دنیا او را نمی بینند ولی عطر و بوی ولایت او را در زندگی شان احساس می کنند و مومنان به غیب به وجود با برکتش ایمان دارند. درود بر روان پاک خواجه شیراز که به حق لسان غیب است و در بیشتر غزلیاتش هنر عشق ورزیدن با معشوقان حقیقی (اولیای الهی) را به همگان یاد آوری کرده و می آموزاند.

والحمد لله رب العالمین علی کل حال.



[1]  . وزن: مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن (بحر هزج مثمن اخرب)

[2] . و عسى أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم؛(سوره بقره/ آیه 216). .

[3] . حافظ شیرازی، غزل شمارهٔ ۱۶۱.

اصول زندگي...
ما را در سایت اصول زندگي دنبال می کنید

برچسب : گلاب,حاقظ,شیرازیرحمه,الله, نویسنده : madibniaa بازدید : 170 تاريخ : دوشنبه 23 مرداد 1396 ساعت: 13:39